Programma

De klas bezoekt de Akerk. In deze kerk, midden in de stad, zijn sporen van het slavernijverleden van Groningen te vinden. Maar het is niet alleen geschiedenis, want dit verleden heeft zijn doorwerking in de hedendaagse maatschappij.

De klas wordt ontvangen door een docent van de Schoolkerk en krijgt een korte interactieve rondleiding. De nadruk ligt op de ervaring van het gebouw: wat hoor je, wat zie je en wat voor effect heeft dat op jou? We gaan in op de rol van de kerk in het slavernijverleden. Dit doen we aan de hand van het begrip ‘macht’.

Daarna gaan de leerlingen aan de hand van foto’s actief aan de slag met verschillende machtsverhoudingen. Zo wordt duidelijk dat het systeem van macht, waar de slavernij op gebaseerd was, ook in onze tijd in allerlei situaties een rol speelt.

Het lesprogramma bestaat uit een voorbereidende les op school en een bezoek aan de kerk.

Lesdoelen

• Aan het eind van de les kan de leerling uitleggen wat macht is. De leerlingen weten dat in machtssituaties verschillende rollen zijn, en dat macht in verschillende vormen voorkomt
  • Aan het eind van de les weten de leerlingen dat macht een rol speelde in het koloniale verleden, en dat die machtsverhouding soms nog doorwerkt in de huidige tijd.
  • Leerlingen weten dat je zelf in bepaalde situaties ook (vaak onbewust) macht hebt, en dat je zelf kan kiezen wat je met die macht doet.
Bitterzoet Erfgoed educatieprogramma Akerk VO 2023

Op school
Het thema van dit educatieprogramma is ‘macht’. De voorbereidende les is een verkenning van dit thema. Macht speelde een grote rol in het slavernijverleden en in de samenleving in die tijd – met name ook in de kerk.

In deze les brainstormt de klas over wat er allemaal bij hoort, hoe macht werkt en een rol speelt ieders leven. De brainstorm verloopt aan de hand van korte associatievragen die de docent aan de klas stelt. Zo wordt de verkenning van het woord macht steeds breder. De input van de leerlingen wordt door de docent verzameld en vormt een kader voor het bezoek aan de kerk, waar we verder ingaan op het thema.

In de Akerk
De leerlingen worden welkom geheten in de Akerk. We maken kennis met elkaar en het gebouw, en halen de voorkennis op. We bekijken drie objecten in de kerk, en koppelen die aan de geschiedenis, slavernij en macht in de kerk (interactieve rondleiding).

De leerlingen maken daarna in groepjes een werkblad over machtssituaties - historische en hedendaagse. Aan de hand van foto’s beantwoorden ze vragen als: wie heeft hier de macht, waar zie je dat aan, en kan dit ook veranderen? Na een bespreking van de antwoorden ronden we af.

Aanvraagformulier

Bitterzoet Erfgoed in de klas

Hoe was Groningen betrokken bij slavernij? Welke sporen van het slavernijverleden zie je? Welke effecten zijn tot de dag van vandaag zichtbaar in onze maatschappij? Deze vragen staan centraal bij de culturele activiteiten en educatieprogramma's die Bitterzoet Erfgoed initieert en ondersteunt. In de Akerk kun je met je VO-klas een programma volgen, met als thema 'macht'. Ook andere culturele instellingen in Groningen bieden programma's aan.

Meer over Bitterzoet Erfgoed in de klas