Navigatie overslaan

Schoolkerk

Schoolkerk zet mensen en gedachten in beweging! In onze kerken leer je over erfgoed, religie en de samenleving. We bieden programma’s en lesmateriaal aan voor het primair en voortgezet onderwijs op verschillende locaties.

Er is lesmateriaal dat je gratis kunt downloaden om uit te voeren in je klas en in de lokale kerk. Maar je kunt ook een programma op locatie boeken, in Garmerwolde of de Akerk (Groningen), op aanvraag inclusief busvervoer.

Ons lesmateriaal heeft te maken met het kerkgebouw, de geschiedenis, tradities, de natuur eromheen en met maatschappelijke thema’s. Want een kerk is de perfecte plek om heel veel verschillende dingen te leren, over jezelf en over de ander, over hoe het vroeger was en over de toekomst.

Daarnaast organiseren we af en toe themaweken en activiteiten, dat lees je onder Actueel. Meld je aan voor de nieuwsbrief, zo blijf je op de hoogte!

Groninger Kerken

Groninger Kerken geeft nieuwe betekenissen aan monumentale gebouwen. De stichting houdt historische kerkgebouwen in Groningen in stand en bevordert de belangstelling ervoor. We streven ernaar kerkgebouwen een nieuwe functie te geven in het midden van de maatschappij. Educatie speelt daarbij een belangrijke rol.

Kinderen en jongeren van nu zijn de ambachtslieden, beleidsmakers, kerkbeheerders, restauratoren, kunsthistorici en vrijwilligers van de toekomst. Een ding is daarin zeker: alles zal altijd blijven veranderen, ook de kerkgebouwen en de gedachten daarover. Met onze projecten en lesmaterialen leren we jonge mensen hoe ze daarmee om kunnen gaan, hoe ze hun gedachten hierover kunnen vormen en ordenen en hoe ze samen tot oplossingen kunnen komen.

Ben je op zoek naar algemene informatie over onze kerken en activiteiten? Ga dan naar de site van Groninger Kerken.

Kaart kerken GK ingezoomd

Garmerwolde

Het idee voor Schoolkerk startte in Garmerwolde. Doordeweeks staat die kerk helemaal in het teken van educatie over feesten en vieringen uit Oost en West. Maar de plek heeft voor iedereen iets in te bieden: de historische 13e-eeuwse kerk met 16e-eeuwse gewelfschilderingen, de spectaculaire tentoonstellingstoren, het groene kerkterrein en het duurzame ontvangstgebouw...

Doordeweeks ontvangen we op deze locatie alleen schoolklassen, of groepen op aanvraag. De tentoonstelling Feest! In Oost en West en het ontvangstgebouw zijn ieder weekend open voor cultuurliefhebbers, toeristen en passanten. Kijk op de site van inspiratiecafé OSO voor meer informatie. De kerk en terrein zijn dagelijks gratis te bezoeken.

Tentoonstelling Feest! In Oost en West
€ 3,- (incl. audiotour kerk & toren)

Schoolprogramma’s
Kijk bij Locaties

Virtuele toren
Bezoek de toren met Feest! In Oost en West in VR!

Werkwijze

De Schoolkerk biedt uitdagende programma’s, waarin leerlingen zélf aan zet zijn. We geven ze een stem, doen een beroep op hun empathie en verbeeldingskracht. Onze docenten en rondleiders zijn getraind in de methode I ASK. We streven naar een open dialoog en werken met gedachtes en meningen die opkomen in de groep. Ieder programma is daardoor afgestemd op de groep.

In onze monumentale kerken in Groningen staan geschiedenis, cultureel erfgoed, burgerschap en levensbeschouwing centraal. Groninger Kerken, waar de Schoolkerk onderdeel van is, is een seculiere stichting. Vanuit de rijke leeromgeving ontstaan nieuwe vragen. Hoe was het vroeger, hoe is het nu? Hoe kijken we vandaag naar het leven, en naar elkaar? Hoe geven we samen de toekomst vorm?

De programma’s en lesmaterialen van de Schoolkerk sluiten aan bij onderwijscurricula. Ze kunnen onderdeel zijn van lessen over geschieden en erfgoed, religie en levensbeschouwing, cultuuronderwijs, maatschappijleer of burgerschapsontwikkeling.

Schoolkerk 0251 171122 8986 s