Weet wat je zegt

Groep 7 en 8 | hele provincie

In het project 'Weet wat je zegt' ontwikkelen leerlingen uit groep 7 en 8 diverse burgerschapsvaardigheden. Leerlingen leren in een speciaal voor hen ontwikkelde training de kneepjes van het debatteren, maken kennis met kunst en erfgoed én leren zich te verplaatsen in andere perspectieven. Ze verdiepen zich in maatschappelijke kwesties over vrijheid, gelijkheid en religie, en creëren zo meer begrip voor elkaar en de diverse samenleving waarin we leven. Een ideale voorbereiding op weg naar de middelbare school! In januari 2025 begint de tweede editie. Wil je meedoen? Vul het formulier hieronder in, of mail ons!

Meer over Weet wat je zegt

De finale in 2024 werd gewonnen door SWS Noorderlicht uit Rasquert. Lees hier het krantenartikel.

2024 04 Akerk Weet wat je zegt Educatie Janna Bathoorn 19

Sleutelbewaarders

PO en onderbouw VO | hele provincie

Sleutelbewaarders ging in 2016 van start in Garnwerd, inmiddels zijn tien scholen in de provincie Sleutelbewaarder van de kerk in hun dorp. Ze delen de kerk met de plaatselijke commissie van vrijwilligers. Klassen organiseren er een voorstelling of lampionnententoonstelling, en helpen de vrijwilligers met kleine bezigheden rond de kerk.

Bij het project hoort een spannend sleutelspel. De klas zoekt in drie teams naar antwoorden op quizvragen. De antwoorden zijn te vinden in en rond de kerk. Met de sleutels kun je het mini-kerkje open krijgen - maar alleen als alle antwoorden goed zijn! Lukt het om de code te kraken?

Leerlingen ontdekken met Sleutelbewaarders de lokale kerk op een speelse manier, en denken na over hoe het is om beheerder van een kerk te zijn. We stellen vragen als: wat zou jij met deze kerk willen doen? Waarom vind jij dat deze kerk bewaard moet blijven (of niet)? Belangrijke vragen voor de restaurateurs, kunsthistorici en vrijwilligers van de toekomst!

Neem contact met ons op voor meer informatie over het project.

2016 Janna Bathoorn Sleutelbewaarders Schoolkerk

Begeleiding

In al onze kerken zijn vrijwilligers actief. Bij hen kun je terecht om een afspraak te maken of de sleutel te lenen. Soms zijn zij bereid een klas rond te leiden. Je vindt de contactgegevens op de kerkensites. Hiervoor ga je naar kerk[plaatsnaam].nl (bijvoorbeeld kerkbierum.nl) of klik door via de kaart van Groninger Kerken.

Wil je graag een Schoolkerkdocent inhuren om een van de lessen met jouw klas te doen? Stuur dan een e-mail naar info@schoolkerk.nl, of vul onderstaand formulier in.

Vertel ons je wens of vraag

Aanvraagformulier